Opera Nova w Bydgoszczy

Opera Nova w Bydgoszczy Jednym z najbardziej rozpoznawalnych budynków dzisiejszej Bydgoszczy jest usytuowana w centrum nowoczesna bryła Opery Nova, idealnie wpisana w malownicze zakole rzeki Brdy. W skład gmachu wchodzą trzy architektoniczne kręgi, które mieszczą wszystko, czego nowocześnie wyposażony teatr potrzebuje m.in. jedną z największych scen w Polsce i obdarzona równie doskonałą akustyką sale kameralną. Od strony Brdy, w 3. kręgu mieści się Centrum Kongresowe Opery. Budynek jest klimatyzowany, izolowany akustycznie oraz przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Opera Nova zaliczana jest do najlepszych polskich teatrów muzycznych oraz szczyci się wielką frekwencją widzów. Corocznie ( od 1994 r.) na przełomie kwietnia i maja w jej gmachu organizowany jest Bydgoski Festiwal Operowy - impreza o międzynarodowej renomie.

Grafika strony

graf zespół2

Ścieżka nawigacyjna

Podziel się

Treść strony

Orkiestra Opery Nova

Współ­twórca bydgoskiego Studia Operowego , Zdzisław Wendyński, zor­ganizował  z udziałem muzyków Filharmonii Pomorskiej orkiestrę składającą się z 35 muzyków. Po przemianowaniu Studia na Teatr Muzyczny Opery i Operetki członkowie orkiestry zostali za­trudnieni na pół etatu. Sytuacja taka trwała do 1963 roku. Wyłoniła się wówczas konieczność zorganizowania stałego etatowego zespołu orkiestry operowej. W tym celu ówczesny dyrektor Opery Zygmunt Szczepański zwrócił się o pomoc do dyrektora PLM Wacława Splewińskiego, muzyków Leona Tejkowskiego i Stefana Turkowskiego, którzy przystąpili do organizowania ze­społu orkiestry operowej. Ostatecznie udało się skompletować zespół 36 muzyków, którzy z dniem l września 1963 roku przystąpili do opracowania repertuaru. Dzięki wytężonej pracy dyrygentów i entuzjazmowi ca­łego zespołu orkiestra była gotowa, aby przedstawić się publiczności bydgoskiej; w listopadzie tego roku .urządzono koncert orkiestry w Sali Pomorskiego Domu Sztuki pod dyr. Z. Szczepańskiego z ambitnym programem. Koncert miał bardzo przychylny oddźwięk i tak oto narodziła się profesjonalna orkiestra bydgoskiej sceny operowej. Druga, obok filharmonicznej, etatowa orkiestra w Bydgoszczy stworzyła miejsce pracy dla absolwentów miejscowych szkół muzycznych.

Zespół na przestrzeni lat występował pod batutą sprawujących kierownictwo muzyczne spektakli dyrygentów: Zbigniewa Chwedczuka, Zdzisława Wendyńskiego, Zygmunta Szczepańskiego,  Zbigniewa Droszcza, Włodzimierza Orfickiego, Józefa Klimanka, Stanisława Renza, Adama Pałki, ,Mieczysława Dondajewskiego, Jerzego Katlewicza, Mieczysława Nowakowskiego, Zygmunta Rycherta, Bogusława Madeya, Vadima Perevoznikova,Włodzimierza Szymańskiego,Jerzego Wołosiuka, Rubena Silvy, Macieja Figasa, Piotra Wajraka, Andrzeja Straszyńskiego,Tadeusza Wojciechowskiego, Andrzeja Knapa,Wojciecha Rajskiego.

Obecnie orkiestra Opery Nova składa się z 68 muzyków. Ma w swoim stałym repertuarze trzydzieści dwie   pozycje: operowe, operetkowe i baletowe a także repertuar oratoryjny i musicalowy. Jest zespołem wszechstronnym, z równym powodzeniem i stylowo interpretującym pozycje baroku, klasycyzmu jak też utwory romantyczne czy współczesne. Znakomicie wypada w repertuarze popularnym,  podczas koncertów sylwestrowych . Orkiestra  wielokrotnie odbywała  tournée artystyczne w Niemczech, Belgii, Holandii, Luxemburgu, Francji, Austrii, Szwajcarii, Włoszech, na Malcie, towarzysząc zarówno bydgoskiemu zespołowi operowemu, jak też gwiazdom światowego formatu podczas gali operowych i spektakli wyjątkowych   z udziałem np. René Kollo, Stefanii Toczyskiej, Małgorzaty Walewskiej, Ko Seng Hyouna,  Mario Malagniniego, Warrena Moka a także młodym polskim laureatom międzynarodowych konkursów wokalnych.

Z recenzji:

 

 

     "(...) Dobrze jest wiedzieć, że mamy taką orkiestrę operową w Polsce".      

Jacek Marczyński, Rzeczpospolita 25.04.2004

 

„(…) Nieważne, czy słyszymy subtelny, ciepły motyw Toski, czy delikatny, budzący się poranek w III akcie, czy wreszcie dramatyczną, przerażającą i ciemna scenę rozstrzelania Cavaradossiego w finale opery. Orkiestra Opery Nova za każdym razem mieni się niezliczona ilością barw , niezbędną do zilustrowania tego, co dzieje się na scenie”.

Magdalena Piórek, Gazeta Wyborcza Bydgoszcz 26.04.2004

 

 

"(...) Orkiestra prowadzona przez Macieja Figasa, wieloletniego dyrektora Opery Nova, gra precyzyjnie, zdecydowanie, czasem subtelnie. Bez problemów radzi sobie ze zmianami nastrojów – wykonany przez nią znany Marsz cygański z III aktu jest pełen koniecznego tutaj temperamentu, przekonująco też maluje sceny z chłopami z aktu I i podkreśla dramatyzm scen, w których załamuje się miłość Ulany, prostej chłopki i Manru, kochającego wolność Cygana.

Marcin Kaczmarczyk, blog „Od Bacha po Davida Langa”, Manru z Bydgoszczy na DVD, 09.08.2012 r.

 

Recenzja z „Madama Butterfly”:

Bydgoska orkiestra oddała w całej pełni atmosferę i nastrój Puccinowskiej muzyki, zachwycała wszystkimi odcieniami emocji zawartymi w partyturze, z precyzją akompaniowała wszystkim solistom. Zachowana została równowaga wszystkich planów dźwiękowych, a bogata harmonia nie przytłoczyła solistycznych partii. Figasowi udało się przy tym uniknąć wszelkich nienaturalnych monumentalizmów i dźwiękowej afektacji.

Wiesław Kowalski, Teatr dla was, 2007.

 

(…) Maciej Figas poprowadził wznowieniowe przedstawienie z ogromną kulturą, z pasją i ekspresją. Nie zawiodła subtelność instrumentów smyczkowych i precyzja sekcji dętej. Muzyka, z mocno zróżnicowanym brzmieniem, żyła wraz ze śpiewającym chórem i solistami. Zachowała właściwe tempa, własną melodyjność i oryginalność”.

Wiesław Kowalski, Teatr dla was”. „Mefistofeles”- 17.02.200717.02.2007 r.alski, Teatr dla Was,

 

      (...) Znakomicie gra orkiestra -jeden z najlepszych w mej opinii polskich zespołów operowych. Batuta dyrekto­ra Opery Nova Macieja Figasa wydobywa z partytury motywy przewodnie, czy­niąc narrację muzyczną cie­kawą i przejrzystą(...).     

Małgorzata Komorowska, Ruch Muzyczny Nr 16 / 17 z 5.08.2012 r.

 

 "A muzyka brzmi cudownie. Głęboki ukłon należy się Piotrowi Wajrakowi za pracę z orkiestrą Opery Nova. Tak pięknie brzmiącej Halki w teatrze jeszcze nie słyszałam ".

Anita Nowak. Teatr dla was."Genderowa "Halka" pięknie rozbrzmiała w Operze Nova", 29.04.13

 

Świetnie radzi sobie orkiestra Opery Nova pod batutą Marcina Sompolińskiego. Muzycy wiernie odtwarzają niełatwą partyturę Mozarta, opierającą się na licznych powtórzeniach. Soliści chwytają ten rytm: ozdobą widowiska są arie ,,Non piu andrai" czy ,,Voi che sapete". Dokładną synchronizację muzyki i głosu słychać zwłaszcza w wykonywanym przez śpiewaków sekstecie. Partie wykonywane przez chór dynamizują cały spektakl.

http://www.teatrdlawas.pl/recenzje/6841-nowe-szaty-figara

 

Orkiestra Opery Nova 2012 r.
Na plenerowym Koncercie na Pożegnanie Wakacji 2015

Dodatkowe menu strony

Miesięczny kalendarz

miesiąc 01, rok 2023
PnWtŚrCzPtSoNd
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Inne linki

Informacje o serwisie

© Opera Nova w Bydgoszczy, 2011-2013