CHÓR OPERY NOVA
Początki jego sięgają 1956 i rekrutacji do powstającego Studia Operowego. Pierwszym zadaniem postawionym przed młodym zespołem pod kierownictwem chórmistrza Antoniego Rybki była premiera dwóch jednoaktowych oper Stanisława Moniuszki Flis i Verbum nobile – 21 IX 1956. Kolejnymi kierownikami Chóru byli: Czesław Kaczmarek (1982-84), Maciej Banach (1991-92);aktualnie funkcję tę sprawuje Henryk Wierzchoń (1984-91 i ponownie od 1993).Przez 59 lat działalność Chóru : w Teatrze Muzycznym Opery i Operetki (1959), Opery i Operetki w Bydgoszczy (1964), Państwowej Opery w Bydgoszczy (1980), Opery Nova w Bydgoszczy (1991) , Opery Nova – Państwowej Opery w Bydgoszczy(1996) i – od 2006 r. - Opery Nova w Bydgoszczy (takie etapy i zmiany nazw przechodził bydgoski teatr muzyczny), objęła niemal wszystkie pozycje światowej literatury operowej i operetkowej, sztandarowe pozycje musicalowe , także oratorium. Poziom zespołu podnosił się sukcesywnie, umożliwiając sięganie po kolejne realizacje. W pamięci widzów pozostały np. takie, jak: Faust Gounoda, Aida Verdiego, Poławiacze pereł Bizeta, Kniaź Igor Borodina, Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego – z pięknymi partiami chóralnymi. Osobną kartę stanowi działalność koncertowa Chóru a cappella oraz z orkiestrami Opery i Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy oraz zagranicznymi. Zespół wykonywał m.in.: Messa di Gloria Pucciniego, Requiem Mozarta, Stabat Mater Pergolesiego, Requiem Verdiego, Missa solemnis Beethovena oraz koncert najsłynniejszych operowych partii chóralnych. Chór brał udział w licznych tournée do Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Belgii, Luksemburga, na Maltę, prezentując różnorodny repertuar: m.in. Verdiego Otello, Rigoletto (zaśpiewane w Le Roncole - miejscu urodzin kompozytora, porwało włoską publiczność), Nabucco (owacyjnie przyjęte w Palais de Congrès w Paryżu), Traviata, Czarodziejski flet Mozarta (na Festiwalu Mozartowskim w Roubaix, 1995). Niebagatelny był wkład Chóru dla pozyskania znakomitych recenzji prasy niemieckiej; ich efektem jest 11 występów na Letnim Festiwalu Muzycznym w Xanten oraz pięć muzycznych wizyt na Europejskim Festiwalu Muzycznym w luksemburskim Willtz.
Obecnie Chór Opery Nova zajmuje pozycję jednego z najlepszych polskich operowych zespołów. W jego bieżącym repertuarze znajdują się pozycje rzadko wystawiane przez inne sceny operowe : Lakmé Delibesa , Rusałka Dvořaka, La Gioconda Ponchiellego,Don Carlos Verdiego, czy opera Manru Paderewskiego , której nagranie DVD uzyskało w 2013 r. „Złotego Orfeusza” ("Orphée d'Or" de l'Académie du Disque Lyrique ) . Chór wykonuje także repertuar „kanonu operowego”, jak Traviata, , Rigoletto, Carmen, Tosca, Cyganeria, Madama Butterfly,Czarodziejski flet, Halka ,Rycerskość wieśniacza,Pajace,Wesele Figara oraz klasyczne operetki: Zemsta nietoperza, Hrabina Marica, Księżniczka czardasza, Baron cygański, musical My Fair Lady. Szczególną pozycją było oratorium Mesjasz Händla (wystawione przez Ryszarda Peryta w wersji teatralnej, z ruchem scenicznym, w kostiumach, scenografią. Za wykonanie tego dzieła Chór otrzymał nagrodę Złotą Maskę przyznaną w 2000 r. przez redakcję Dziennika Wieczornego). Owacyjnie przyjęty został występ Chóru na koncercie plenerowym zatytułowanym "Chóry na fali" , którego program utworzyły najsłynniejsze partie chóralne ,w czerwcu 2017 r.w amfiteatrze nad Brdą.
Z recenzji prasowych:
"Trubadur", opera Giuseppe Verdiego:
"(...) Nie sposób nie wspomnieć o bohaterze zbiorowym , czyli chórze bydgoskiej Opery Nova , któremu jak zwykle nie można niczego zarzucić. A już chór a cappella zakonnic w części drugiej – chociażby dla niego warto pójść na ten spektakl".
„Manru”,opera Ignacego Jana Paderewskiego:
(...) . Na nią nakłada się często chór w głosowych grupach kobiecych, męskich i łączonych; przygotowany przez Henryka Wierzchonia, zawsze świetnie osadzony w dźwięku, z brzmieniową lekkością przekazuje swoje pieśni, repliki, reakcje i komentarze".
Małgorzata Komorowska,Ruch Muzyczny Nr 16 / 17 z 5.08.2012 r.
"Tosca",opera Pucciniego:
"(...) A już wywołujący dreszcze finał aktu pierwszego ( tu także brawa dla operowego chóru) – choćby dla niego warto pójść na bydgoską „Toskę” !
Magdalena Piórek, Gazeta Wyborcza Bydgoszcz 26.04.2004
"Halka" ,opera Moniuszki:
„(…) pięknie i poruszająco brzmiał chór Opera Nova pod dyrekcją Henryka Wierzchonia”.
http://opera.info.pl/index.php/opera-nova-w-bydgoszczy/855-halka-stanislawa-moniuszki-w-opera-nova-w-bydgoszczy
"Don Carlos", opera Verdiego:
"Jak zawsze wspaniale wypadły chóry przygotowane przez Henryka Wierzchonia. Ich śpiew jest wprost monumentalny, pełen, elektryzujący - to zbiorowy solista, który od kilku lat nie jest już tylko tłem w tyle sceny. Nasi chórzyści są zdecydowanie artystami pierwszoplanowymi".
"Opera na męskie głosy"
Alicja Polewska
Gazeta Pomorska nr 96
26-04-2016
Relacja z koncertu plenerowego "Chóry na fali" 8 czerwca 2017 r. Koncert promujący Projekt "Modernizacja Opery Nova" oraz Święto Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
© Opera Nova w Bydgoszczy, 2011-2013