Od początku istnienia w Bydgoszczy sceny operowej balet jest jej wiernym towarzyszem.
Pierwszym, zaprezentowanym w 1956 r. w Studio Operowym, przedstawieniem było „Wesele krakowskie w Ojcowie” do muzyki Karola Kurpińskiego. Choreografię do niego stworzył Rajmund Sobiesiak a kierownictwo muzyczne sprawował Zdzisław Wendyński.
W zespole pracowało wielu wybitnych polskich tancerzy i tancerek jak: Roma Juszkat, Wiesław Kościelak, Krystyna Gruszkówna, Ludmiła Rackiewicz. W pamięci widzów pozostały kreacje Niny Modzelewskiej, Zuzanny Kalczyńskiej, Anny Rutkowskiej, Aleksandry Mioduskiej, Kazimierza Przybylskiego, Jana Kalczyńskiego i in.
Przez lata na scenie bydgoskiej sześć razy miały miejsce prawykonania polskie i światowe: „ Dziadek do orzechów” Czajkowskiego (1958), „Król wichrów” Nowowiejskiego (1963), „Legenda miłości” Mielikowa (1967), „Baśń i kamiennym kwiecie” Prokofiewa (1970), „Anna Karenina” Szczedrina (1979) oraz światowa prapremiera baśni baletowej Bogdana Pawłowskiego - „Kot w butach” (1997).
Z bydgoskimi tancerzami współpracowali tak znani choreografowie jak: Conrad Drzewiecki ,Witold Gruca, Krystyna Gruszkówna, Kazimierz Wrzosek, Przemysław Śliwa, Janina Niesobska, Teresa Kujawa, Zofia Rudnicka, Henryk Konwiński, Vladimir Hlinskikh (Rosja). Od grudnia 2005 r. kierownikiem bydgoskiego zespołu baletowego był Marek Zajączkowski. Od 1 września 2010 r. funkcję tę objęła Ilona Jaświn-Madejska, która zaprasza do pracy z bydgoskimi tancerzami wybitnych pedagogów jak Anna Grabka, Ewa Głowacka, Małgorzata Chojnacka, Anna Nowak ,od sezonu 2017/2018 Andrzej Ziemsk ioraz młodych polskich choreografów: Iwona Runowska, Robert Bondara, Karol Urbański ; ich praca zaowocowała stworzeniem dla Opery Nova znakomitych przedstawień baletowych. "Zniewolony umysł", pokazany na warszawskich Dniach Sztuki Tańca w 2012 r. wzbudził niezwykłe zainteresowanie i uznanie widzów. W 2013 r. spektakl pt."Fascynacje" stworzyli dwaj zagraniczni choreogafowie, którzy po raz pierwszy pracowali z polskim zespołem baletowym. Mauro de Candia przygotował z tancerzami Opery Nova dwa duety: "Auf Suche" i "Lacrimae" oraz dla większego zespołu "Something I had in mind" a uznany fiński twórca ,Jorma Elo, przekazał swoje dwie słynne choreografie "Brake the Eyes" i "1st Flash". "Fascynacje" wkrótce po premierze zostały zaproszone na ważne przeglądy dokonań zespołów baletowych w Poznaniu i Warszawie. W 2015 r.repertuar wzbogacił "Dziadek do orzechów" w choreografii wybitnego tancerza, baletmistrza i choreografa Paula Chalmera. Premiera, którą w 2016 r. Opera Nova uczciła 60.lat bydgoskiej sceny operowej ,był spektakl w choreografii Roberta Bondary do utworów Karola Szymanowskiego"Stabat Mater" i "Harnasie".
W repertuarze zespołu aktualnie znajdują się balety:
oraz adresowane do najmłodszych widzów (także udziałem dzieci ze Studia Baletowego przy Operze Nova):
i - już dla wieku 4+:
Balet uświetnia także przedstawienia operowe, operetkowych i musicalowe.W aktualnym repertuarze są to: „Carmen” Bizeta (chor. Montse Sanchez), „Traviata” Verdiego (chor. Vladimir Hlinskikh), "Manru" Paderewskiego i „Lakmé” Delibes’a (chor. Janina Niesobska), „Jaś i Małgosia” Humperdincka (chor. Marek Zajączkowski), „La Gioconda” Ponchiellego (chor. Zofia Rudnicka), "Rycerskość wieśniacza/Pajace" ( chor. Jarosław Staniek ), "Halka" ( chor. Iwona Pasińska) , „Zemsta nietoperza” Straussa (chor. Marian Stańczak) „Hrabina Marica” i "Księżniczka czardasza" Kálmána ( chor.Zofia Rudnicka) i „Baron cygański” Straussa ( w choreografii Janiny Niesobskiej), „My Fair Lady” F. Loewego - A. Lernera (chor. Joanna Semeńczuk).
Do szczególnie efektownych należą także układy taneczne z corocznych koncertów sylwestrowych.
W ostatnich latach Balet Opery Nova poczynił znaczący postęp , zdobył liczącą się pozycję wśród polskich zespołów tanecznych i przyciąga ambitnych i utalentowanych młodych artystów.
Kierownik baletu: balet@opera.bydgoszcz.pl
Rozmowa Ilony Słojewskiej z Iloną Jaświn -Madejską na portalu teatrdlawas:
http://teatrdlawas.pl/artykuly/74-ilona-jaswin-madejska
Rozmowa z tancerkami:
http://miastakobiet.pl/348426,Balet-kradnie-czas.html
Z recenzji:
„(…) Fundamentem, na którym opiera się spektakl jest fenomenalna choreografia i perfekcja tańczących. Robert Bondara każdemu gestowi i ruchowi ciał przypisuje wartość fabularną. Sylwetki tańczących są narracją, opowiadającą o wydarzeniach, o osobach biorących w nich udział. Spektakl oparty jest na technikach współczesnej choreografii, które dosłownie się czyta. Jasne, zrozumiałe są wielkim osiągnięciem wyobraźni choreograficznej Roberta Bondary oraz umiejętności bydgoskich tancerek i tancerzy. Każdy ich gest, układ określa postać, nadaje jej cechy charakterologiczne, opowiada o ich konkretnych emocjach, uczuciach, myślach i zamierzeniach. Ten spektakl baletowy opowiada nie tyle o zdarzeniach będących konsekwencjami systemu totalitarnego, ile o wartościach, pojęciach, zjawiskach, postawach życiowych, o walce, konfrontacji, poniżeniu, o pragnieniu bycia wolnym. Niełatwo wyrazić to wszystko ciałem”.
Ilona Słojewska, Teatr dla Was.
http://teatrdlawas.pl/teatr/tdw/index.php?option=com_content&task=view&id=31580&Itemid=72
***
„(…) Gęstość tańca, zaskakujące łączenie różnych technik, przetwarzanie i odkształcania sprawdzonych póz i figur nie pozwala ani na moment oderwać oczu od sceny. Wielki teatr tańca w wykonaniu sześciorga tancerzy.
Po raz pierwszy widziałem spektakl baletowy przygotowany przez Operę Nova w Bydgoscy. Jestem pod wielkim wrażeniem poziomu technicznego tancerzy. Oprócz techniki zwraca uwagę przygotowanie aktorskie i wielkie zaangażowanie w to, co robią na scenie”.
Głos Wielkopolski, Stefan Drajewski, 5 czerwca 2013 r.
http://www.gloswielkopolski.pl/artykul/912812,bydgoskie-fascynacje-pod-pegazem-recenzja-z-poznanskiej-wiosny-baletowej-zdjecia,id,t.html
***
„(…) Niewiarygodne, jak wielkie postępy w ciągu trzech lat poczynili artyści bydgoskiego baletu pod kierunkiem Ilony Jaświn-Madejskiej, jak udoskonalili technikę i wspaniale odnaleźli się w oryginalnych i trudnych układach choreograficznych”.
Anita Nowak. KOPCIUSZEK. Recenzja ze spektaklu 31 maja 2013 r.
http://teatrdlawas.pl/teatr/tdw/index.php?option=com_content&task=view&id=32879&Itemid=72
***
"...To w Operze Nova w Bydgoszczy odbyła się jedna z najciekawszych baletowych premier ostatnich sezonów: „Zniewolony umysł" według Czesława Miłosza, zrealizowany przez debiutanta Roberta Bondarę. W tym roku bydgoski zespół przywiózł do Warszawy „1st Flash" – choreografię Jormy Elo, fińskiego artysty związanego ze słynnym Nederlands Dans Theatre. Ten piękny balet nawiązujący stylistycznie do najlepszych dokonań Jiřiego Kyliana zyskał dodatkową wartość dzięki szóstce bardzo dobrych bydgoskich tancerzy.”
Jacek Marczyński, "Balet budzi się ze snu",Rzeczpospolita 15.11.2013
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
© Opera Nova w Bydgoszczy, 2011-2013