Opera Nova w Bydgoszczy

Opera Nova w Bydgoszczy Jednym z najbardziej rozpoznawalnych budynków dzisiejszej Bydgoszczy jest usytuowana w centrum nowoczesna bryła Opery Nova, idealnie wpisana w malownicze zakole rzeki Brdy. W skład gmachu wchodzą trzy architektoniczne kręgi, które mieszczą wszystko, czego nowocześnie wyposażony teatr potrzebuje m.in. jedną z największych scen w Polsce i obdarzona równie doskonałą akustyką sale kameralną. Od strony Brdy, w 3. kręgu mieści się Centrum Kongresowe Opery. Budynek jest klimatyzowany, izolowany akustycznie oraz przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Opera Nova zaliczana jest do najlepszych polskich teatrów muzycznych oraz szczyci się wielką frekwencją widzów. Corocznie ( od 1994 r.) na przełomie kwietnia i maja w jej gmachu organizowany jest Bydgoski Festiwal Operowy - impreza o międzynarodowej renomie.

Grafika strony

graf zespół2

Ścieżka nawigacyjna

Podziel się

Treść strony

Balet Opery Nova

 Balet Opery Nova w sezonie 2015/2016.fot.Andrzej Makowski

Od początku istnienia w Bydgoszczy sceny operowej balet jest jej wiernym towarzyszem.

Pierwszym, zaprezentowanym w 1956 r. w Studio Operowym, przedstawieniem było „Wesele krakowskie w Ojcowie” do muzyki Karola Kurpińskiego. Choreografię do niego stworzył Rajmund Sobiesiak a kierownictwo muzyczne sprawował Zdzisław Wendyński.

W zespole pracowało wielu wybitnych polskich tancerzy i tancerek jak: Roma Juszkat, Wiesław Kościelak, Krystyna Gruszkówna, Ludmiła Rackiewicz. W pamięci widzów pozostały kreacje Niny Modzelewskiej, Zuzanny Kalczyńskiej, Anny Rutkowskiej, Aleksandry Mioduskiej, Kazimierza Przybylskiego, Jana Kalczyńskiego i in.

Przez lata na scenie bydgoskiej sześć razy miały miejsce prawykonania polskie i światowe: „ Dziadek do orzechów” Czajkowskiego (1958), „Król wichrów” Nowowiejskiego (1963), „Legenda miłości” Mielikowa (1967), „Baśń i kamiennym kwiecie” Prokofiewa (1970), „Anna Karenina” Szczedrina (1979) oraz światowa prapremiera baśni baletowej Bogdana Pawłowskiego - „Kot w butach” (1997).

Z bydgoskimi tancerzami współpracowali tak znani choreografowie jak: Conrad Drzewiecki ,Witold Gruca, Krystyna Gruszkówna, Kazimierz Wrzosek, Przemysław Śliwa, Janina Niesobska, Teresa Kujawa, Zofia Rudnicka, Henryk Konwiński, Vladimir Hlinskikh (Rosja). Od grudnia 2005 r.  kierownikiem bydgoskiego zespołu baletowego był Marek Zajączkowski. Od 1 września 2010 r. funkcję tę objęła Ilona Jaświn-Madejska, która zaprasza do pracy z bydgoskimi tancerzami wybitnych pedagogów jak Anna Grabka, Ewa Głowacka, Małgorzata Chojnacka, Anna Nowak ,od sezonu 2017/2018  Andrzej Ziemsk ioraz młodych polskich choreografów: Iwona Runowska, Robert Bondara, Karol Urbański ; ich  praca zaowocowała stworzeniem dla Opery Nova znakomitych przedstawień baletowych. "Zniewolony umysł", pokazany na warszawskich Dniach Sztuki Tańca w 2012 r. wzbudził niezwykłe zainteresowanie i uznanie widzów. W 2013 r. spektakl pt."Fascynacje" stworzyli dwaj zagraniczni choreogafowie, którzy po raz pierwszy pracowali z polskim zespołem baletowym. Mauro de Candia przygotował z tancerzami Opery Nova dwa duety: "Auf Suche" i "Lacrimae" oraz dla większego zespołu "Something I had in mind" a uznany fiński twórca ,Jorma Elo, przekazał swoje dwie słynne choreografie "Brake the Eyes" i "1st Flash". "Fascynacje" wkrótce po premierze zostały zaproszone na ważne przeglądy dokonań zespołów baletowych w Poznaniu i Warszawie. W 2015 r.repertuar wzbogacił "Dziadek do orzechów" w choreografii wybitnego tancerza, baletmistrza i choreografa Paula Chalmera. Premiera, którą w 2016 r. Opera Nova uczciła 60.lat bydgoskiej sceny operowej ,był spektakl w choreografii Roberta Bondary do utworów Karola Szymanowskiego"Stabat Mater" i "Harnasie".

 

W repertuarze zespołu aktualnie znajdują się balety:

  • „Śpiąca królewna” Piotra Czajkowskiego.
    W inscenizacji i choreografii Zofii Rudnickiej, scenografii Barbary Wolniewicz, kierownictwo muzyczne sprawował Vadim Perevoznikov. (premiera 1994) r. Wznowienie w 2005 r. pod kierownictwem muzycznym Piotra Wajraka.
  • „Kopciuszek” Sergiusza Prokofiewa w choreografii Iwony Runowskiej ,pod muzycznym kierownictwem Tadeusza Wojciechowskiego, w scenografii i kostiumach Mariusza Napierały (premiera  2009 r.)
  • „Zniewolony umysł” pierwszy w repertuarze zespołu balet współczesny w inscenizacji i choreografii Roberta Bondary , do muzyki Philipa Glassa i Wojciecha Kilara (premiera 2011 r.).
  • "Sen nocy letniej" zrealizowany w technice klasycznej balet w choreografii i inscenizacji Karola Urbańskiego do muzyki scenicznej i fragmentów symfonii F.Mendelssohna (premiera  2011 r.)
  • "Fascynacje" spektakl baletowy w pięciu odsłonach,na który złożyły się choreografie twórców współczesnego baletu: Mauro de Candii: (Auf Suche/Lacrimae/Something I had in Mind) oraz Jorma Elo (Brake the Eyes/1st Flash).Premiera   2013 r.
  • "Dziadek do orzechów" Piotra Czajkowskiego w choreografii Paula Chalmera (premiera 24.10.2015 r.)- z udziałem dzieci ze Studia Baletowego przy Operze Nova.
  • "Stabat Mater.Harnasie" Karola Szymanowskiego w choreorafii Roberta Bondary (premiera 23.10.2016 r.)

oraz adresowane do najmłodszych widzów (także udziałem dzieci ze Studia Baletowego przy Operze Nova):

  • „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków” Bogdana Pawłowskiego .  Autorami już trzeciej wersji, realizowanej z myślą o nowej, dużej scenie Opery Nova są : Henryk Konwiński - inscenizacja i choreografii, Henryk Wierzchoń - kierownictwo muzyczne ,Anna Sekuła – scenografia i kostiumy. Funkcję asystenta choreografa pełnił Uladimir Hlinskikh.Premiera tej najnowszej realizacji odbyła się 2 XII 2000

i - już dla wieku 4+:

  • "Magiczne zabawki" balet kameralny w choreografii Iwony Runowskiej  - premiera 20.03.2015 r.

Balet uświetnia także przedstawienia operowe, operetkowych i musicalowe.W aktualnym repertuarze są to: „Carmen” Bizeta (chor. Montse Sanchez), „Traviata” Verdiego (chor. Vladimir Hlinskikh), "Manru" Paderewskiego i „Lakmé” Delibes’a (chor. Janina Niesobska), „Jaś i Małgosia” Humperdincka (chor. Marek Zajączkowski), „La Gioconda” Ponchiellego (chor. Zofia Rudnicka), "Rycerskość wieśniacza/Pajace"  ( chor. Jarosław Staniek ), "Halka" ( chor. Iwona Pasińska) , „Zemsta nietoperza”  Straussa (chor. Marian Stańczak) „Hrabina Marica” i "Księżniczka czardasza" Kálmána ( chor.Zofia Rudnicka) i „Baron cygański” Straussa ( w choreografii Janiny Niesobskiej), „My Fair Lady” F. Loewego - A. Lernera (chor. Joanna Semeńczuk).

Do szczególnie efektownych należą także układy taneczne z corocznych koncertów sylwestrowych.

W ostatnich latach Balet Opery Nova poczynił znaczący postęp , zdobył liczącą się pozycję wśród polskich zespołów tanecznych i przyciąga ambitnych i utalentowanych młodych artystów.

Kierownik baletu: balet@opera.bydgoszcz.pl

Rozmowa Ilony Słojewskiej z Iloną Jaświn -Madejską na portalu teatrdlawas:

http://teatrdlawas.pl/artykuly/74-ilona-jaswin-madejska

 

Rozmowa z tancerkami:

http://miastakobiet.pl/348426,Balet-kradnie-czas.html

 

 


Z recenzji:

„(…) Fundamentem, na którym opiera się spektakl jest fenomenalna choreografia i perfekcja tańczących. Robert Bondara każdemu gestowi i ruchowi ciał przypisuje wartość fabularną. Sylwetki tańczących są narracją, opowiadającą o wydarzeniach, o osobach biorących w nich udział. Spektakl oparty jest na technikach współczesnej choreografii, które dosłownie się czyta. Jasne, zrozumiałe są wielkim osiągnięciem wyobraźni choreograficznej Roberta Bondary oraz umiejętności bydgoskich tancerek i tancerzy. Każdy ich gest, układ określa postać, nadaje jej cechy charakterologiczne, opowiada o ich konkretnych emocjach, uczuciach, myślach i zamierzeniach. Ten spektakl baletowy opowiada nie tyle o zdarzeniach będących konsekwencjami systemu totalitarnego, ile o wartościach, pojęciach, zjawiskach, postawach życiowych, o walce, konfrontacji, poniżeniu, o pragnieniu bycia wolnym. Niełatwo wyrazić to wszystko ciałem”.

Ilona Słojewska, Teatr dla Was.

http://teatrdlawas.pl/teatr/tdw/index.php?option=com_content&task=view&id=31580&Itemid=72

***

 „(…) Gęstość tańca, zaskakujące łączenie różnych technik, przetwarzanie i odkształcania sprawdzonych póz i figur nie pozwala ani na moment oderwać oczu od sceny. Wielki teatr tańca w wykonaniu sześciorga tancerzy.
Po raz pierwszy widziałem spektakl baletowy przygotowany przez Operę Nova w Bydgoscy. Jestem pod wielkim wrażeniem poziomu technicznego tancerzy. Oprócz techniki zwraca uwagę przygotowanie aktorskie i wielkie zaangażowanie w to, co robią na scenie”.


Głos Wielkopolski, Stefan Drajewski, 5 czerwca 2013 r.

http://www.gloswielkopolski.pl/artykul/912812,bydgoskie-fascynacje-pod-pegazem-recenzja-z-poznanskiej-wiosny-baletowej-zdjecia,id,t.html

***

„(…) Niewiarygodne, jak wielkie postępy w ciągu trzech lat poczynili artyści bydgoskiego baletu pod kierunkiem Ilony Jaświn-Madejskiej, jak udoskonalili technikę i wspaniale odnaleźli się w oryginalnych i trudnych układach choreograficznych”.

Anita Nowak. KOPCIUSZEK. Recenzja ze spektaklu 31 maja 2013 r.

http://teatrdlawas.pl/teatr/tdw/index.php?option=com_content&task=view&id=32879&Itemid=72 

***

  "...To w Operze Nova w Bydgoszczy odbyła się jedna z najciekawszych baletowych premier ostatnich sezonów: „Zniewolony umysł" według Czesława Miłosza, zrealizowany przez debiutanta Roberta Bondarę. W tym roku bydgoski zespół przywiózł do Warszawy „1st Flash" – choreografię Jormy Elo, fińskiego artysty związanego ze słynnym Nederlands Dans Theatre. Ten piękny balet nawiązujący stylistycznie do najlepszych dokonań Jiřiego Kyliana zyskał dodatkową wartość dzięki szóstce bardzo dobrych bydgoskich tancerzy.”  

Jacek Marczyński, "Balet budzi się ze snu",Rzeczpospolita 15.11.2013

Iwona Runowska na próbie do "Kopciuszka" 2009 r. fot. Andrzej MakowskiBalet Opery Nova w 2009 r. fot.Andrzej MakowskiRobert Bondara i Anna Sąsiadek podczas pracy nad "Zniewolonym umysłem" 2011 r. fot.Andrzej MakowskiPo spektaklu Zniewolony umysł na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie. 7.11.2012 r.Karol Urbański na próbie do "Snu nocy letniej" 2011 r.. fot.Andrzej Makowski
Balet Opery Nova 2013. fot.Andrzej MakowskiChristopher Dozzi na próbie do "1st Flash" chor.Jorma Elo. fot.Andrzej MakowskiJorma Elo podczas próby do "1st Flash" 2013 r. fot.Andrzej MakowskiMauro de Candia na próbie do "Auf Suche" 2013 r.. fot.Andrzej MakowskiZ Mauro de Candia po premierze.fot.Marek Chełminiak
Jorma Elo ( w środku) z tancerzami na premierze 9 marca 2013 r.fot.Marek ChełminiakBalet Opery Nova 2014 r. fot.Andrzej MakowskiEwa Głowacka na próbie z tancerzami Opery Nova.fot.Andrzej MakowskiZofia Rudnicka z solistami Baletu Opery Nova. fot.Andrzej MakowskiNa próbie do Dziadka do orzechów prowadzonejprzez Paula Chalmera i Małgorzatę Chojnacką. fot.A.Makowski
Balet w sezonie artystycznym 2015/2016Balet na Koncertach Sylwestrowych 2016. got.Andrzej MakowskiSTABAT MATER Szymanowskiego  w chor.R.Bondary.fot.Andrzej MakowskiKoncerty sylwestrowe. Chor.I.Runowska..fot.Andrzej MakowskiBalet Opery Nova w sezonie 2017 2018.fot.Marek Chełminiak

Dodatkowe menu strony

Miesięczny kalendarz

miesiąc 01, rok 2023
PnWtŚrCzPtSoNd
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Inne linki

Informacje o serwisie

© Opera Nova w Bydgoszczy, 2011-2013